Thursday, September 9, 2010

Journey och en 'Soulmate'

Har spenderat den mesta tiden med att plugga och lyssna på Journey idag. Får en riktigt go känsla i kroppen av deras låtar. De har en speciell betydelse för mig.. Personen som introducerade mig för Journey är och förblir den bästa 'vän' jag har.

Har tänkt på det där med 'soulmates'
Det kan vara svårt för vissa att förstå hur det är att möta sin 'soulmate'. Att veta att det handlar om något djupare och större än vänskap eller sex. Att veta att oavsett vart man står i livet finns det någon som alltid finns där.

Jag försöker finna ord att beskriva känslan, för de flesta jämför den med en bra vän eller en pojk/flickvän, men det är så mycket mer.

Det är den där känslan som gör en komplett, som fyller tomrummet i ens inre, känslan som aldrig låter dig känna dig ensam. Den där självklara medvetenheten om att ditt liv nu är fullbordat. Du har hittat hem!
Det handlar inte om att bli tillsammans eller bilda familj eller hålla kontakten eller ens att behöva vara i samma land.

Det är den där känslan som ger dig en klump i halsen, inte för att du är ledsen utan för att du är lycklig att den människan finns.. Bara en sån enkel sak.. Han/hon FINNS. Den tanken räcker för att du ska må bra och vara lycklig.. Att hon/han lever med någon annan eller har en annan sexuallitet är inget som spelar någon roll. Att hon/han är lycklig är det som får din värld att stanna. Det är aldrig en fråga om 'känner han/hon detsamma'. Det är en sådan självklarhet.

När man hittat sin själsfrände så vet man hur det är att älska någon, helt och fullt. Jag älskade min förra pojkvän, jag gör det fortfarande, men ändå är det en sån annorlunda känsla. Det är förälskelsens 'älska', den man känner med sin pojkvän eller flickvän. Med honom fanns det krav på hur man ska betee sig, hur man ska se ut, vilka man ska umgås med.. Inte så att han försökte ändra på mig eller jag på honom, men det var ständiga kompromisser för att få det att fungera (vilket det ändå inte gjorde)..

Men med en 'soulmate' kommer känslan av att jag får vara precis som jag är. Jag behöver inte göra mig till, jag behöver inte kompromissa. Jag kan vara förbannad av ingen anledning alls, jag kan strunta i att diska om jag inte har lust, jag kan spendera 800 spänn på skor. Jag behöver inte säga vart jag ska eller veta vart han/hon ska.

Jag kan skicka ett tomt sms och få tillbaka ett som innehåller precis det jag vill höra just då. Att ha en 'soulmate' betyder verkligen att aldrig behöva förklara sig eller be om förlåtelse. Tänk er in i den känslan.. Att aldrig behöva förklara.

Det är inte din bästa vän eller din underbara pojkvän, det är människan som träffade dig för längesen, människan som såg dig i ögonen och älskade dig kravlöst från första stund. Människan som aldrig frågar 'Vad är det?' eller 'Hur mår du?'. Människan som alltid vet, som utan att vara din ändå gör dig komplett.

Många sitter nu och tror att de har hittat precis det jag försöker förklara, men tyvärr har en stor del av er fel. Ni har säkert hittat någon ni älskar, någon ni är lyckliga med. Men tänk att den människan lämnar er, är otrogen, hittar någon annan, går vidare med sitt liv utan er. Skulle ni vara lika lyckliga??? Är svaret NEJ, så är det inte er själsfrände utan helt enkelt någon ni älskar genom förälskelsens ögon.

Som jag förklarade tidigare så handlar det inte om sex eller förhållande eller vänskap.. Det är större, obeskrivligt mycket större. Trots att jag försöker så förefaller mig orden helt betydelselösa när jag försöker beskriva hur den känsla är. Jag antar att man måste uppleva den.

No comments:

Post a Comment