Monday, February 21, 2011

Musik

Jag och en kompis satt och pratade om röster på en förfest i helgen.. Jag sa att jag tyckte en kille hade väldigt ljus röst, varpå hon svarade att han var alt.. Jag protesterade och sa att alt var en kvinnostämma och att han borde vara tenor.
Min syn på saken var män är Bas och Tenor. Kvinnor är Alt och Sopran.. Hon höll inte med.. Det slutade med att vi blev lite osäkra båda två, men nu har jag kollat upp det och så här lyder reslutatet.. (På engelska)

Female voices
Soprano
Mezzo-soprano
Contralto
Male voices
Countertenor
Tenor
Baritone
Bass

och en notis of benämningen Alt.. "Contralto and alto are not the same term. Technically, "alto" is not a voice type but a designated vocal line in choral music based on vocal range. The range of the alto part in choral music is usually more similar to that of a mezzo-soprano than a contralto. However, in many compositions the alto line is split into two parts. The lower part, Alto 2, is usually more suitable to a contralto voice than a mezzo-soprano voice"

Nu slipper jag ha det i huvudet i alla fall...

No comments:

Post a Comment