Friday, February 25, 2011

Allergi/Intollerant/Känslig

Vad är skillnaden.. Är ju väldigt populärt att vara 'Allergisk' nu för tiden..

Rätta mig om jag har fel, men så här ser jag det..

Allergi är något man tar medicin för att slippa. Något man kan dö av..

Intollerant är något som ger synliga/plågsamma, men uthärdliga besvär (som mjölkmage, diarré)

Känslig är när det kliar lite i halsen efter man ätit paprika eller man blir gasig efter rålök..

Att säga att man är allergisk för att man får mjölkmage, är för mig som att påstå att man har cancer för att man har ett födelsemärke.. Jag känner många människor som skulle offra mycket för lite mjölkmage så länge de slapp drabbas av andnöd och ta en massa tabletter så fort det blir vår..

Jag har fått migränanfall få gånger i mitt liv, jag liiiiiiiider verkligen med de stackare som får det ofta, men inte fan säger jag att jag är på väg att få migrän så fort jag får ont i huvudet för det.. Funkar alvedon så är det inte migrän..

Har en vän som drabbas av mirgän väldigt ofta och jag får så ont i hjärtat varje gång det händer.. Jag vet vilket stadie man hamnar i, när allt ljus är en plåga, alla ljud är dödsbringande, man kräks och är det riktigt illa så tuppar man av på grund av smärtan.. Det finns ingenting man orkar med.. Datorer är Satans påfund, människor är elaka djävlar som lever om, osv.

Jag tar det som en förolämpning när människor med huvudvärk säger att de har migrän och när människor som är känsliga mot rålök säger att de är allergiska..

Jag är känslig mot vissa saker, men skulle jag få i mig dem så kommer jag inte behöva ett sjukhusbesök eller oroa mig över att dö.. Förstår inte alla 'attention whores' att det faktiskt drabbar allergikerna i slutändan eftersom alla skriker VARG hela tiden. Snart slutar människor lyssna på de som verkligen behöver höras..

Hoppas min vän blir frisk snart.. <3

2 comments:

  1. älskar dig med.. Är så glad att du blev frisk.. Tycker inte om när du är sjuk och har ont jue.. <3

    ReplyDelete